fbpx

Bovenaan in Google, mission impossible?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Het antwoord is nee.

Bovenaan in Google terecht komen met je website lijkt een eindeloze missie. Wij begrijpen goed dat door de bomen het bos niet meer te zien is en veelal veel onduidelijke informatie wordt gegeven. Wij hebben daarom besloten om via dit blogbericht uit te leggen welke manieren er nou zijn en wat de verschillen hiervan zijn. Want dat bovenaan staan in Google belangrijk is, dat is natuurlijk voor iedereen wel duidelijk.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO (Search Engine Optimization). Je hebt er ongetwijfeld al eens van gehoord, maar wat het nou werkelijk inhoudt… wij leggen het je uit! Binnen het ‘bovenaan komen in Google’ zijn er 2 manieren om bovenaan te komen. De eerste en meest snelle manier is via betaalde advertenties, de op lange termijn meest waardevolle manier is via organische vindbaarheid. Deze organische vindbaarheid houdt in dat je wordt gevonden op basis van de inhoud en structuur van jouw website. Dit omvat dus vele dingen, niet alleen tekstuele inhoud maar ook afbeeldingen en bijvoorbeeld de snelheid van je website spelen hierin mee. SEO is dan ook een breed begrip en wellicht daarom voor sommigen ook wat ‘vaag’. 

Het zoekmachine optimalisatie traject wat wij met klanten aangaan gaat over het algemeen als volgt:

  1. Één van onze SEO specialisten voert een intakegesprek uit met jou over jouw website, de resultaten die je graag wilt behalen, de ideeën die je zelf al hebt en onze specialist licht de mogelijkheden graag even toe.
  2. Na dit gesprek komt er een eenmalige SEO scan om te kijken hoe de website er op dat moment voor staat en ook zullen we aansluitend hierop een prijsopgave uitbrengen. 
  3. Na akkoord en alle vragen te hebben beantwoord starten we met het SEO traject. Maandelijks brengen we een rapportage uit van  wat we hebben behaald en uitgevoerd, maar ook wat we de volgende maand gaan uitvoeren.

Adverteren

Naast de organische vindbaarheid, die over het algemeen wat meer tijd tot het zien van resultaten in beslag neemt, is het ook mogelijk om betaald bovenaan in Google te komen. Dit kan aan de hand van advertenties, ook wel bekend als Google Ads. Google Ads is een geavanceerd platform om aantrekkelijke advertenties te maken die je op basis van bepaalde zoekwoorden in Google naar voren kunt laten komen. Hierbij kun je zelf een budget in stellen. Het budget wordt opgemaakt aan de hand van het aantal clicks op de advertentie. Heb je bijvoorbeeld een budget van €5,00 per dag en kost één click €1,00? Dan is je advertentie na 5 clicks die dag niet meer zichtbaar. Dat klinkt relatief eenvoudig, helaas is het Google Ads platform de afgelopen jaren een stuk geavanceerder en hiermee ook moeilijker geworden. Het instellen en beheren van de advertenties wordt dan ook vaak door specialisten gedaan. Voordeel hiervan is wel dat het gedrag van iemand die op de advertentie heeft geklikt goed bij te houden is. Via Google Ads is bijvoorbeeld in te stellen dat wanneer iemand op jouw advertentie klikt en vervolgens een aankoop doet in jouw webshop, dit wordt gezien als een conversie. Zo laat Google bijvoorbeeld zien wat het conversiepercentage aan de hand van jouw advertenties is en of de advertenties goed zijn/uit kunnen. Het stappenplan met wanneer een klant bij ons de Google Ads onder wil laten brengen is vergelijkbaar met die van de zoekmachineoptimalisatie. 

Nog vragen of benieuwd wat wij adviseren voor jouw website?
Laat ons contact met je opnemen.

Ho! Stop!

Gratis de status van jouw Zoekmachine Optimalisatie laten checken?